7 zasad dotyczących kreowania wizerunku w sieci

| 07:30 Dodaj komentarz
Kreowanie wizerunku czy to firmowego czy osobistego, to proces długotrwały, który tak naprawdę nigdy się nie kończy. Nad już "wykreowanym" wizerunkiem trzeba czuwać na bieżąco, aktualizować, monitorować wszelkie zmiany. Warto jednak pamiętać o kilku fundamentalnych zasadach rządzących kreowaniem osobistego wizerunku online.

mp80WWq

7 zasad dotyczących kreowania wizerunku w sieci

1. Zdecyduj, kim chcesz być

Od tego należy zacząć. Jak chcesz być odbierany przez innych? Jaka jest idealna wizja Ciebie samego? Jakie przesłanie niesiesz? Ten element łączy się nierozerwalnie z Twoim biznesowym wizerunkiem, z umiejętnościami, rynkiem, na jakim działasz. Jeżeli to mała, rodzinna firma, zapewne będziesz chciał pokazać ciepłe, familijne oblicze. Jeżeli jesteś przedstawicielem korporacji, postaw na czysty, schludny, przede wszystkim profesjonalny wizerunek eksperta w swojej dziedzinie.

2. Dobierz odpowiednie narzędzia

Kiedy już wiesz, kim chcesz być w sieci, znajdź odpowiednie narzędzia i metody do budowy takiego wizerunku. Jeżeli jesteś projektantem graficznym, niech Twoja strona profilowa olśniewa grafiką. Nie zapominaj o dodaniu portfolio. Jeżeli szukasz nowych możliwości na rynku, dodaj profesjonalne cv, rekomendacje dotychczasowych Klientów i współpracowników. Ważne są wszelkie ukończone kursy czy zdobyte nagrody i wyróżnienia.

3. Podkreśl swoje atuty

Jeżeli jesteś programistą komputerowym, udowodnij to swoim wizerunkiem - niech nowoczesne rozwiązania zastosowane na Twojej stronie zrobią odpowiednie wrażenie na potencjalnych Klientach. Jeżeli oferujesz usługi językowe, związane z pisaniem, zadbaj o piękny język. Wszelkie błędy są oczywiście wykluczone. Nie przesadzaj jednak z tzw. "wodotryskami". W pewnych branżach nadmiar grafiki, animacji, efektów dźwiękowych na stronie nie jest mile widziany. Pamiętaj: mniej znaczy więcej.

4. Nie jesteś samotną wyspą

Osoby odwiedzające Twój profesjonalny profil chciałyby również dowiedzieć się czegoś o Twojej firmie. I odwrotnie - odwiedzając stronę firmy, chciałyby wiedzieć, kto za nią stoi. Zadbaj zatem o spójność informacji, o spójny wizerunek. Sprawdź, nie tylko kto jest Twoim rywalem, konkurencją, ale i kto jest Twoim najbliższym "biznesowym sąsiadem". Zarówno w Twojej własnej firmie, jak i na rynku, na którym działasz, zapewne znaleźć można mnóstwo ekspertów w Twojej dziedzinie. Co sprawia, że akurat Ty jesteś wyjątkowy? Podkreśl dobitnie wszystkie Twoje atuty w kontekście konkurencji i "biznesowych sąsiadów".

5. Wykorzystaj moc mediów społecznościowych

W dzisiejszym świecie media społecznościowe są odpowiednikiem biznesowych koktajl party. Jeżeli Cię na nich nie ma, nie liczysz się w towarzystwie. Wykorzystaj moc social media do kreowania wizerunku i promowania swojej osoby. To również nie jest ani proces jednorazowy, ani jednostronny.Nie wystarczy sam profil np. w serwisie Facebook - trzeba zadbać o jego aktualizacje, interakcje z Klientami, zaangażowanie społeczności. Na szczęście, nie musisz pojawiać się wszędzie. Są branże, dla których absolutną koniecznością jest posiadanie konta w serwisie Pinterest, inne lepiej radzą sobie i wykorzystują np. Linkedin czy Twittera.

6. Uważaj, co piszesz, mówisz, robisz na co dzień

Nikt nie jest anonimowy w sieci. Każdego dnia miliony ludzi mogą śledzić każdy Twój ruch. Mylisz się bardzo mocno, jeżeli myślisz, że na "osobistym" profilu na Facebook'u możesz wstawiać swoje imprezowe zdjęcia, opisywać trudy przebalowanej nocy i paradować w zbyt obcisłych bokserkach, a jednocześnie kreować w sieci wizerunek poważnego finansisty z nowoczesnej korporacji, gotowego do profesjonalnego działania 24 godziny na dobę. Pamiętaj: kreujesz jeden wizerunek, jednej i tej samej osoby. Pisanie na prywatnym profilu po polskawemu, skrotowcami, bez znakow diaktrycznych i przestankowych bo przeciez tak szybciej i nie trzeba sie tak meczyc, skutecznie zburzy Twój profesjonalny wizerunek, np. dziennikarza freelancer'a, korektora czy tłumacza.

7. Zadbaj o aktualizacje

Nic nie jest nam dane na zawsze. Najpiękniejszy nawet wizerunek trzeba aktualizować, pielęgnować, dopieszczać, trzymać rękę na pulsie i reagować na bieżąco. Dodawaj aktualizacje - co zmieniło się w Twojej sytuacji zawodowej? Osobistej? Jakieś nowe umiejętności? Nagrody? Udział w ciekawej konferencji? Odpowiadaj na pytanie i komentarze Klientów, społeczności. Trzymaj rękę na pulsie bieżących wydarzeń. Znowelizowano prawo, które dotyczy Twojej branży? Postaraj się o komentarz, choć kilka zdań na gorąco. Sprowokuj dyskusję. Twój wizerunek pozostawiony w sieci sam sobie nie kwitnie, lecz wegetuje, a z czasem usycha. Jeżeli sam nie masz na to czasu, oddaj jego pielęgnację w ręce ekspertów, którzy zadbają o to, by nie było dnia w sieci bez Ciebie.

Andrzej Kwaśniewski
Nowszy post Starszy post Strona główna