10 najczęściej popełnianych błędów w personal brandingu

| 10:09 Dodaj komentarz
Dla przedsiębiorców, freelancer'ów, osób kreatywnych, budowanie własnej, osobistej marki (personal branding) to jeden z najważniejszych etapów planowania kariery. To zarazem proces, który nigdy się nie kończy. 

Tym bardziej należy mieć na względzie 10 najczęściej popełnianych błędów w personal brandingu, które przytrafiają się nawet najlepszym ekspertom.

1. Brak szczerości

Jeżeli oszukujesz, próbujesz stworzyć zupełnie nową postać, osobowość, wykreować osobę, jaką nie jesteś, będzie Ci nie tylko o wiele trudniej, ale od początku też będziesz narażony na zarzut nieszczerości czy wręcz oszustwa. Pamiętaj: bądź sobą!


2. Zmienne poglądy

I jeszcze raz: Bądź sobą! Mów to, co myślisz, nie bój się wyrażać swoich poglądów i opinii. Jak inaczej ludzie mają poznać, kim jesteś, jaki jesteś, jakie jest Twoje zdanie na dany temat i czemu akurat Tobie mieliby zaufać?

3. Lekceważenie tematu

Kiepsko napisany wpis na blogu, nieprzemyślany komentarz, nie wdrażanie, wgłębianie się w temat, lekceważące traktowanie raz obranej strategii może olbrzymi wpływ na postrzeganie Twojej osobistej marki. Pamiętaj: Internet pamięta. Raz rzucone zdanie pozostanie w sieci na długo.

4. Przewaga ilości nad jakością

Ilość nie przechodzi w jakość. Jeden wartościowy wpis czy komentarz wart jest więcej, niż tysiąc "śmieciowych". Bez względu na to czy chodzi o ilość biznesowych kontaktów na Linkedin, wpisów na blogu czy wizytówek rozdanych na evencie, zawsze pamiętaj, że liczy się jakość a nie ilość.

5. Żądza sławy

Personal branding to nie kreowanie celebrytów (nawet "internetowych” celebrytów.) To dzielenie się wiedzą, doświadczeniem i zasobami z osobami i firmami z Twojego kręgu zainteresowań. Nie myśl, że kilka postów i fajnych zdjęć zrobi z Ciebie gwiazdę. Jeśli tylko na tym będziesz się skupiać, jeśli zaślepi Cię magia sławy, zapomnij o budowaniu profesjonalnego wizerunku profesjonalnej marki.

6. Zapominanie, że budowanie marki to proces ciągły

Budowanie osobistej marki to codzienna praca. Nie da się tego zrobić raz na miesiąc, nawet raz na tydzień. Kreowanie marki to coś, co jest częścią Twojej codziennej rutyny. A jeśli jeszcze nie jest - dodaj to natychmiast do swoich codziennych nawyków. Tak, jak dopisujesz wizyty na siłowni czy u dentysty.

7. Skupianie się wyłącznie na działaniach online

Żyjemy w społeczeństwie cyfrowym, internet rządzi... Tak, tak, ale nie zapominaj o "staromodnych" kontaktach z żywym człowiekiem. Konferencje branżowe, targi, eventy, spotkania na lunchu w cztery oczy, wymiana wizytówek - wszystko to wciąż odgrywa ogromną rolę w budowaniu marki.

8. Robienie wszystkiego własnoręcznie

Oczywiście, nikt nie zna Ciebie i Twojej "osobiste marki" tak dobrze, jak Ty sam. Ale to nie znaczy, że wszystko musisz robić własnymi rękami. Zbuduj wokół siebie społeczność podobnie myślących ludzi, zajmujących się podobnymi problemami, a zobaczysz, że część prac związanych z kreowaniem marki przejmą na siebie. I naprawdę, zrobią to bardzo dobrze.

9. Bycie egoistą

Bycie egoistą to wada, ale już bycie samolubnym w procesie tworzenia marki to kardynalny błąd! Myśl przede wszystkim o tym, w jaki sposób możesz swoją osobą, swoim brandem, pomóc innym. Ustawisz się wtedy w pozycji osoby, która gotowa jest nieść pomoc, myśli o innych, a na dodatek jest ekspertem w swojej dziedzinie (skoro jest w stanie pomóc?) Wygrana dla Ciebie na wszystkich frontach!

10. Nie sprawdzanie rezultatów

Możliwe, że tak skupisz się na budowanie marki, że zapomnisz sprawdzać, jakie są tak naprawdę efekty Twojej pracy. Monitorowanie marki i wyciąganie wniosków to jeden z najważniejszych procesów. Przekonaj się, co najlepiej sprawdza się w Twoim przypadku - prowadzenie bloga? obecność w mediach społecznościowych? kontakty na żywo? -dzięki czemu będziesz mógł skupić się na tym, co przynosi realne korzyści, a nie marnować czas na bycie wszystkim i wszędzie.

Oczywiście, każda osoba i każda marka jest inna. Tak, jak inni są ludzie. Ale zapamiętanie i unikanie tych podstawowych błędów, na pewno pomoże Ci w zbudowaniu mocnej marki.

[person name="Andrzej Kwaśniewski" picture="http://fashionandre.pl/wp-content/uploads/2014/11/aka.jpg" pic_link="" title="" email="" facebook="https://www.facebook.com/FashionAndrePl" twitter="http://twitter.com/FashionAndrePR" linkedin="http://www.linkedin.com/profile/view?id=12024773" dribbble="" linktarget="_self"]Założyciel wydawnictwa modowego ModaiJa (http://modaija.pl) oraz agencji fashion PR, Fashion Andre (http://fashionandre.pl), dziennikarz, pisarz, stylista, self made man.[/person]

 
Nowszy post Starszy post Strona główna