8 kluczowych elementów marketingu na Twitterze

| 08:00 Dodaj komentarz
Twitter to sieć wyjątkowa. Serwis tzw. mikroblogowy (termin ten, notabene, został wymyślony właśnie na potrzeby Twittera), dopuszczający wpisy o długości do 140 znaków. Z czasem ewoluował w stronę sieci coraz bardziej wizualnej, obrazkowej. Dziś, dzięki przejęciu kilku platform, królują na nim zdjęcia, wideo, a nawet transmisje wideo nadawane na żywo.

Wciąż jednak podstawą są słowa. odkąd stworzono serwisy i aplikacje do skracania linków, 140-znakowe ograniczenie przestało być ograniczeniem. Dzięki temu, na Twitterze można "więcej". Warto również pamiętać o charakterystycznych dla serwisu pojęciach, odróżniających go od innych sieci społecznościowych, takich jak tweet'y ("ćwierknięcia" - czyli po prostu wpis, dodanie komunikatu na Twittera), @replies (odpowiedzi na czyjegoś tweet'a), Direct Messages (bezpośrednie wiadomości do konkretnej osoby), #Hashtagi (znaki, dzięki którym łatwiej odnajdywać określone treści), Retweet'y ("podanie dalej" jakiegoś wpisu).
Z wielu względów marketing na Twitterze nie należy do rzeczy łatwych. Ograniczenia znakowe, niesamowita ilość aktywnych kont, jeszcze bardziej niesamowita liczba tweet'ów co sekunda. Jest jednak kilka kluczowych elementów, które trzeba spełnić, by móc liczyć na sukces.
Oto one:

1. Kreuj wizerunek marki
Konto biznesowe na Twitterze to podstawa. Zadbaj o konsekwentną wizualizację marki. Na Twitterze powinno się znaleźć to samo logo, ten sam slogan, ta sama kolorystyka (Twitetr umożliwia bardzo szczegółową personalizację profilu), co na Twojej stronie firmowej. Podaj nazwę firmy, a w opisie ważne dla Ciebie słowa kluczowe w formie wspomnianych hashtagów, dzięki którym łatwiej będzie odnaleźć twój profil.Dla przykładu, Nike na swoim profilu zamieściło słynny slogan #justdoit, zaś ja, jako FashionAndrePR mam w opisie #fashion oraz #pr.



2. Buduj bazę i nadbudowę
Bardzo często początkujący użytkownicy Twittera poprzestają na dodaniu nazwy i linka do swojej strony. To za mało. Sekcja "Bio" pozwala na dodanie wartościowych informacji o firmie. Ważne są również dane lokalizacyjne, które ułatwią potencjalnym klientom dotarcie do Twojej firmy.

3. Buduj sieć kontaktów
Jak w każdej sieci społecznościowej, i na Twitterze najważniejsze są kontakty! Buduj sieć kontaktów z klientami, współpracownikami, kontrahentami, osobami wpływowymi w Twojej branży, autorytetami.
Oto kilka grup osób, z którymi na pewno powinieneś nawiązać kontakt:
  • Klienci
  • Partnerzy biznesowi, dostawcy, dystrybutorzy
  • Konkurencja
  • Organizatorzy targów oraz przedstawiciele organizacji branżowych
  • Firmy w twojej okolicy
  • Autorytety w Twojej branży
4. Dodawaj wartościowe wpisy
Wartościowe, to znaczy jakie? oczywiście, takie które pozwolą rozwiązać jakiś problem, odpowiedzą na czyjeś pytania czy wątpliwości. Twitter to wspaniała platforma, by dzielić się wiedzą, czerpać z niej wiedzę i budować na tej wiedzy swój biznes. Dodawaj wartościowe informacje, a nie tylko linki do wpisów na Twoim blogu firmowym. Oczywiście, Twitter doskonałe narzędzie komunikacji marketingowej, ale i źródło informacji, z którego korzystają największe media, stacje radiowe, grupy medialne, prasa. Warto to umiejętnie wykorzystać. 

5. Połącz wszystkie sieci
Twitter udostępnia narzędzia, dzięki którym możesz połączyć wszystkie swoje sieci. Dla przykładu, jednocześnie dodawać wpisy na Twittera i na Facebooka czy też zamieścić widget z najnowszymi tweetami na swoim blogu firmowym. Pozwala to na poszerzenie nie tylko zasięgu swoich wpisów w dowolnych sieciach, ale i na poszerzenie listy swoich kontaktów, a co za tym idzie - potencjalnych klientów Twojej firmy. O takich podstawach, jak umieszczenie na stronie firmowej czy blogu przycisku pozwalającego na dodanie do ulubionych czy "tweet'nięcie" konkretnego wpisu nie trzeba chyba wspominać.
6. Dodawaj media
Tak, tak, obraz wart jest tysiąca słów. Również na Twitterze. Jeżeli ogranicza Cię 140 znaków, dodaj obrazek lub wideo. Możesz przy tym skorzystać z natywnych platform sieci, takich jak Vine czy Meerkat, umożliwiających w formie wpisów na Twittera krótkich filmików. 

7. Używaj list
Twitter posiada jeszcze jedno ograniczenie: nie pozwala na obserwowanie większej ilości kont po osiągnięciu pewnego limitu.  Jeżeli chcesz obserwować większą ilość profili, podziel je na tzw. listy. Listy w ogóle są świetnym pomysłem, kategoryzującym, pozwalającym na stworzenie konkretnych grup, dzięki którym nie pogubisz się w zalewie miliarda tweet'ów. Przykładowymi listami, które możesz dla siebie stworzyć są:
  • Klienci i konsumenci
  • Potencjalni klienci
  • Ludzie, z którymi najczęściej wchodzisz w interakcje
  • Sąsiedzi lub zaprzyjaźnione firmy
  • Ludzie, którzy Cię inspirują
Listy mogą być prywatne lub publiczne. Publiczne widoczne są dla każdego na Twitterze, prywatne wyłącznie dla użytkowników, którzy je stworzyli. Listy mogą się także koncentrować na konkretnych tweet'ach czy hashtagach. Dla przykładu, może to być lista "#fashion", na której znajdą się wszystkie wpisy z hashtagiem fashion. Dzięki temu nie przeoczysz żadnej ważnej dla Ciebie i twojej firmy wiadomości.

8. Używaj hashtagów
Hashtagi, jak już wspomniałem wcześniej, ułatwiają znalezienie konkretnych treści. Jeżeli interesuje Cię marketing, szukaj hashtagów typu #marketing, #socialmediamarketing, #marketingtips. W ten sposób możesz też odnaleźć wszystkie wpisy poświęcone konkretnym wydarzeniom. Dla przykładu, słynny hashtag #SXSW odnosi się do równie słynnej konferencji South by South West, poświęconej filmowi i muzyce, a #MWC - do wszystkich wpisów związanych z dorocznym kongresem Mobile World Congress w Barcelonie. Skoro można odszukać, to należy też dać się odnaleźć. Stosuj zatem tagi związane z Twoją firmą, produktem, usługą czy branżą. Osoby zainteresowane łatwiej trafią w ten sposób na twoje wpisy, na Twój profil na Twitterze.


Nowszy post Starszy post Strona główna