6 pytań, które musisz sobie zadać, zanim rozpoczniesz pracę z influencerem

| 12:35 Dodaj komentarz
Współpraca z mikro influencerami, blogerami, youtuberami, instagramerami, to obecnie jeden z wiodących trendów w marketingu. Jak jednak zacząć z nimi współpracę, by przynosiła naszej marce realne korzyści?

Oto 6 pytań, które musisz sobie zadać, zanim rozpoczniesz pracę z mikro influencerem.

1. Szukasz influencera czy ambasadora marki?

Wbrew pozorom, to dwie różne postaci. Influencerzy są twórcami treści, którzy mówią o marce, jej produktach czy usługach w ramach konkretnych nisz, np. podróże, zdrowie, moda. Ambasadorzy marki to najczęściej osoby wynajęte przez nas do reprezentowania firmy na zewnątrz. Ich relacje z naszymi produktami czy usługami nie zawsze są tak do końca jasne. Powiedzmy sobie szczerze, ilu celebrytów kupuje szampon do włosów za 7 złotych?
Weźmy przykład. Chcesz kupić nowe buty sportowe. Zawierzysz reklamie w telewizji z udziałem znanej postaci czy posłuchasz rekomendacji, opinii przyjaciela? Taka też jest m.in. różnica między influencerem a ambasadorem marki.

2. czy organizujesz sporo event'ów?

Imprezy firmowe są znakomitą okazją do spotkania z aktualnymi i potencjalnymi klientami (nie mówię tu o imprezach firmowych integracyjnych, ale np. wyjazdach na targi, konferencjach, prezentacjach produktowych itp.). Jeżeli organizujesz wiele takich event'ów, dlaczego nie przygotować jakiegoś specjalnie dla współpracującego z Tobą influencera? To wspaniała możliwość przyciągnięcia nowych osób, nowych klientów, poszerzenia swojego targetu. Przykładem niech będą marki modowe współpracujące z blogerkami. Blogerka promuje taki event na swoim blogu i w mediach społecznościowych, zachęca i zaprasza. Po wydarzeniu opublikuje fotorelację z imprezy. Czysta korzyść dla Twojej marki! 

3. czy chcesz inspirować do działania?

Jeżeli Twoim celem jest po prostu wzrost świadomości marki, tradycyjny marketing wydaje się być lepszym rozwiązaniem. Podstawową rolą influencera jest natomiast inspirowanie do działania. Bez względu na to, czy będzie to polubienie profilu Twojej firmy, wzięcie udziału w ankiecie czy konkursie. Influencerzy inspirują. Jeżeli nie jesteś gotowy na interakcję z użytkownikami, klientami, nie jesteś też gotowy na współpracę z mikro influencerem.

4. czy zamierzasz utrzymać kontrolę nad swoim przekazem?

Wszystko jest pod kontrolą, kiedy pracujesz z wynajętym ambasadorem marki. To Ty tworzysz odpowiedni przekaz i dbasz o to, w jaki sposób zostanie podany. Z mikro influencerem sytuacja wymyka się nieco spod kontroli. To on decyduje o czym i jak mówić. Działa w imieniu Twojej marki, ale ma własne poglądy i mówi własnym głosem. Kluczem do efektywnej współpracy jest tutaj zapewnienie twórcom twórczej swobody. Jeżeli obawiasz się takiej sytuacji, lepiej postaw na tradycyjny marketing.

5. ile możesz wydać?

Jak w każdym planie marketingowym, budżet jest niezwykle ważną pozycją. Oczywiście, zdarzają się influencerzy, którzy podejmą współpracę z Twoją marką tylko dlatego, że są jej entuzjastami. Jest też możliwa współpraca barterowa - za określone produkty czy korzyści. Ale niestety, musisz też wziąć pod uwagę fakt, że będziesz musiał zapłacić za poświęcony przez blogera czy youtubera czas i włożoną w kampanię pracę. Weź pod uwagę, że najlepsi, najbardziej wpływowi, o największym zasięgu i autorytecie w sieci influencerzy za swe usługi biorą honoraria rzędu kilku-kilkunastu tysięcy złotych. Jeżeli nie jesteś pewien, ile możesz wydać, zacznij od małych kroczków. Mierz efekty.

6. czy szukasz partnerstwa?

Jednorazowa współpraca jest fajna, jeżeli chodzi Ci o wysłanie krótkotrwałego, jednorazowego komunikatu o marce, produkcie czy usłudze. Jeżeli jednak planujesz działania długofalowo, potrzebujesz stałej współpracy. Jedną z fajniejszych rzeczy przy współpracy z influencerami jest to, że pracujesz z ludźmi, którym naprawdę podoba się Twoja marka i którzy chcą o niej opowiadać. Przekuj zatem jednorazowy sukces w prawdziwe partnerstwo, które jest gwarancją zdobywania wciąż nowych klientów.
(oprac. na podstawie PR Couture)
Nowszy post Starszy post Strona główna